0599-513016 (Gasselternijveen) 0592-262606 (Gieten) info@fysiotherapieoptimove.nl

Specifieke Therapie

BPPD (duizeligheid)

Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid

Benigne betekent goedaardig/ongevaarlijk en paroxysmaal staat voor in aanvallen optredend. Bij BPPD heb je dus klachten van in aanvallen optredende positieafhankelijke (= houdingsafhankelijke), goedaardige duizeligheid.

De draaiduizeligheid ontstaat na het maken van een specifieke beweging van het hoofd, bijv. bij omdraaien in bed of omhoog kijken. Hoe sneller het hoofd wordt bewogen, hoe heviger de klachten. De klachten houden meestal niet langer aan dan één minuut en gaan soms gepaard met misselijkheid en braken.

BPPD wordt veroorzaakt door een stoornis van het evenwichtsorgaan in het binnenoor. In de halfcirkelvormige kanalen in het evenwichtsorgaan bevinden zich kristallen. Deze kristallen kunnen losraken en zich verplaatsen naar een andere plek in het evenwichtsorgaan dan waar ze horen.

Bij bewegen van het hoofd leidt dit tot prikkeling van het evenwichtsorgaan en wanneer de kristallen niet op de goede plaats liggen kan dit duizeligheid veroorzaken.

Het loslaten van de kristallen treedt spontaan op, zonder aanwijsbare oorzaak. Het komt vooral voor bij mensen ouder dan vijftig jaar.

BPPD is over het algemeen goed te behandelen. Uw fysiotherapeut kan door bepaalde handelingen (bijv. manoeuvre van Epley) zorgen dat de kristallen weer op de goede plaats komen, waardoor de duizeligheid verdwijnt.

Hiervoor zijn meestal minder dan vijf behandelingen toereikend. De behandelfrequentie is dagelijks.

Daarnaast krijgt u oefeningen mee voor thuis, de zogenaamde oefeningen van Brandt-Daroff.

Soms komen de klachten later weer terug.

Claudicatio Intermittens

Claudicatio Intermittens is een uitingsvorm van perifeer arterieel vaatlijden (PAV). Patiënten met Claudicatio ervaren pijn in de kuit, bil of bovenbeenspieren tijdens het lopen. Deze pijn is het gevolg van ischemie in de betreffende spieren. Door deze klachten neemt de loopafstand voor deze patiënten af, waardoor het algemene dagelijkse functioneren wordt beperkt en een sociaal isolement dreigt.

Uit onderzoek blijkt dat gesuperficieerde looptraining (GLT) effectiever is dan eenmalig loopadvies.

De behandeling van claudicatio Intermittens bestaat uit risicomanagement (mondeling en medicamenteus) en looptraining.

Voor verder informatie zie www.claudicationet.nl.

Wat is COPD

Bij COPD zijn uw longen beschadigd. Ademen is moeilijker en u heeft minder energie. De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte). Als u COPD heeft ademt u moeilijker omdat uw longen beschadigd zijn. U heeft minder zuurstof. Daardoor kunnen normale dingen lastig zijn. Zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden. (Bron: www.longfonds.nl/copd).

Wat kan Fysiotherapie Optimove voor u betekenen?

COPD gaat vaak gepaard met inactivatie door de toenemende vermoeidheid en kortademigheid en beweegproblematiek. De fysiotherapeut helpt u met het heractiveren van u zelf en te zorgen dat u minder hinder ondervindt van de COPD in het dagelijkse leven. Er zal altijd gestart worden met het inventariseren wat voor u het belangrijkst is. Welke beperkingen zijn er, welke barrières ervaart u? Wat is uw doel, wat wilt u bereiken?

Vergoedingen

Voor een bepaalde groep COPD patiënten wordt fysiotherapie vergoed uit de basisverzekering, dit ligt aan de classificatie waar u onder valt. Voor de mensen die buiten deze classificatie vallen wordt fysiotherapie vanuit de aanvullende verzekering vergoed. Als u vragen heeft over of u binnen of buiten deze classificatie valt, neem dan contact met ons op.

Voor Gieten 0592-262606 en voor Gasselternijveen 0599-513016.

Controleer zelf ook uw verzekering om goed op de hoogte te zijn van wat u vergoed krijgt uit de aanvullende verzekering.

Dry needling

Wat is dry needling?
Dry needling (Wikipedia) is een relatief nieuwe behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut.
De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.
Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.
Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet.
Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam.
Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld.
Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.
Voor een overzicht van de belangrijkste verschillen tussen beiden klik hier.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt (uitstralende pijn).
De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.
Klik hier voor een uitgebreid verhaal over triggerpoints.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’ (zie afbeelding rechts)
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; u gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/KANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij gips, brace of een sling.
  • ‘Slappe’ ligamenten in bijv enkels en/of knieën.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren.
Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken.
Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints.
Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints.
Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.
Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan.
Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen.
Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling.
Indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

Revalidatie training

Na een ongeval, botbreuk, kruisbandoperatie, nieuwe heup of knie, neurologische of reumatische aandoeningen kan het zijn dat u klachten ervaart als krachtverlies, verminderde conditie of uithoudingsvermogen en een matige belastbaarheid. Deze aandoeningen kunnen de reden zijn waarom er een revalidatietraining plaats zou moeten vinden.

Met behulp van diverse oefeningen en oefenapparatuur kan onder andere de spierfunctie/kracht en de algemene conditie verbeterd worden.

Op de locatie in Gasselternijveen en in Gieten hebben wij hiervoor de beschikking over trainingsruimte waar onder begeleiding van een fysiotherapeut gerevalideerd kan worden.

Wanneer u voor de eerste afspraak langs komt in de praktijk zal er eerst een intake plaatsvinden. Hierbij inventariseert de fysiotherapeut samen met u de klacht en het doel wat gehaald moet gaan worden met fysiotherapie.

Tijdens de training is het fijn om gemakkelijk zittende kleding en sportschoenen te dragen.

Shockwave therapie

Extracorpereal ShockWave Therapy (ESWT) oftewel Shockwave is een relatief nieuwe revolutionaire behandelmethode, speciaal bedoeld voorbehandeling van chronische hielspoorische spier- en peesaandoeningen, zoals:

• Tennis- en golferselleboog
  • Schouderpijn
  • Achillespees klachten
  • Hielspoor

Shockwave kent zijn oorsprong in de technologie van de niersteenvergruizing. Deze schokgolfmethode, waarmee urologen al tientallen jaren nierstenen succesvol verwijderen zonder te opereren, wordt sinds het  begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw in aangepaste vorm gebruikt voor de behandeling van aandoeningen in het bewegingsapparaat.
De effecten van de behandeling zijn:

• Verbetering van celmetabolisme
  • Verbeteren van weefseldoorbloeding
  • Verminderen van spierspanning (tonus)
  • Afname van kalkdepots

Met name peesblessures die hardnekkig zijn kunnen met shockwave effectief worden behandeld. Zo worden de verhardingen in de pezen aanzienlijk minder en verdwijnen kalkafzettingen. De doorbloeding in de pees wordt geoptimaliseerd waardoor het lichaam zelf weer de weg naar volledig weefselherstel weet te bereiken.

Behandeltrajecten met shockwave zijn doorgaans kort vergeleken met de meer conservatieve benaderingswijzen. De bijwerkingen zijn minimaal en er is vrijwel meteen sprake van pijnvermindering en verbetering van de beweeglijkheid.